zondag 3 februari 2008

Het vrije Limburgse woord

Bij de Limburgse pers dreigen vijftien redacteuren ontslagen te worden. Te weinig abonnees voor beide kranten die qua nieuwsgaring een kopie van elkaar zijn. Waar slechts de lay-out het verschil maakt. Voor veel mensen is het abonnement op de krant te duur en via de gratis kranten nemen mensen het nieuws evengoed tot zich. In Limburg is een slecht klimaat voor een "kritische massa". Het opleidingsniveau is in de voormalige Oostelijke Mijnstreek laag, en vaak is eenoog dus koning.

Mensen volgen politiek niet of nauwelijks. Alleen wat op de televisie wordt vertoond slikt men voor zoete koek.
We leven in de tijd van "soundbytes". Korte statements. Geen nuances. In een dergelijk klimaat kan Wilders groot worden. Presentatie is belangrijker dan inhoud.

De gemeenteraden van de verschillende gemeenten wordt bevolkt door "bekende" stads-, en dorpsgenoten. Die vooral hun positie hebben te danken aan de plaatselijke sport-, en muziekverenigingen. Hier is op zich niks mis mee, maar het ontbreekt vaak aan visie en totaaloverzicht. Vooral lokale sentimenten voeren de boventoon.

We moeten groter denken om werkgelegenheid te scheppen én het probleem van de "versnelde ontgroening" en de "toenemende vergrijzing" het hoofd te kunnen bieden. Het "zwarte pieten" tussen Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Brunssum is niet productief. Het schept chaos en verdeeldheid. De media en vooral de kranten kunnen een bastion zijn van kritiek op dit spel. Maar de mensen lezen minder en de artikelen die verschijnen hebben aan kwaliteit ingeboet.

De "versimpeling" is een feit. Misschien dat de krant ooit helemaal digitaal zal zijn. En men bezuinigt op het distributie-netwerk. Echter, een gedeelte van de bevolking zal deze slag niet meer kunnen maken. En een krant zal áltijd afhankelijk blijven van de adverteerders. Net zoals bepaalde weblogs: wat (bijvoorbeeld) niet in de Telegraaf kan, kan wél op deze weblogs.

Er is vaak sprake van misverstanden. Erik van Muiswinkel roept de Olympia-gangers op, om een statement te maken tegen de dictatuur in China. Het NOS-journaal interpreteert het echter als een oproep tot boycot van de Olympische Spelen. Nuance maakt het wezenlijke verschil. Politici en journalisten hebben te vaak een verborgen agenda.

Massacommunicatie is altijd een "hot issue" geweest. Lenin wist, dat een deel van zijn Communistische Revolutie eruit bestond, zijn mening wereldkundig te maken door middel van een krant (in het Rusland van 1900).
Déze (mijn eigen) weblog is ook "meningsvorming". Er bestaat geen neutraliteit in journalistiek of literatuur. Je bent vóór iets, of tégen iets.

Geen opmerkingen: