dinsdag 12 februari 2008

Valentijnsdag


Deze column is een hommage aan het leven. We hebben allemaal een taak op deze aarde. Vaak overzien we het grotere plan niet. We zijn vaak bedwelmd en verblind door materiele zaken: geld, aanzien en materiele zaken als auto’s, huizen en luxe vakanties. Maar ik geloof dat er méér tussen hemel en aarde is.

In de jeugdserie "Polleke" komt de volgende dialoog voor: "Pappa, ik heb geen geloof. Ik wil óók een geloof zoals de andere kinderen in mijn klas." Zegt vader (Daan Schuurmans) tegen zijn dochter: "Polleke, kun je van andere mensen houden? Geloof je dat andere mensen ook van jóu houden? Als je deze vragen met "ja" kunt beantwoorden, dan heb je een geloof."

Terug naar de liefde. Want dit is misschien het grootste cadeau dat we hebben gekregen van "hogere machten".
De liefde is de knuffel die je je kinderen geeft, de zoen van je partner. De (oprecht gemeende) hand op de schouder van een collega.

14 februari…… Mijn schoonmoeder wordt dan 65 jaar. Ze is jarig op deze mooie dag. Toevallig óók de verjaardag én sterfdag van Ischa Meijer. Die ik niet altijd met "de liefde" associeer, maar die ik wél een grappig en aandoenlijk mannetje vond en vind.
Mijn schoonmoeder is trouwens altijd heel zorgzaam. We zullen haar sowieso in het zonnetje zetten op deze rood-en-roze-gekleurde donderdag.

Radiozender 100%NL heeft op haar site een poll voor de mooiste Nederlandstalige valentijnsliedjes. Ik heb óók enkele suggesties, want: liefde is waarschijnlijk het meest bezongen thema in 2000 jaar popmuziek.

Ik heb geen "Top 100" gemaakt, maar ik noem een aantal (pop)songs, die ik zeer de moeite waard vind, en die de liefde in de volle omvang en in alle facetten beschrijven:

Mijn lijst met valentijnsliedjes-suggesties begint met het "Hooglied" uit de bijbel. Waarschijnlijk het mooiste en meest poëtische gedicht ooit geschreven. Voor zover ik weet, is dit nooit voorzien van muziek. Misschien een uitdaging voor een musical-componist?!?

Verdere mooie en toepasselijke valentijn-songs:
René Klijn - Mr. Blue
Elvis Presley "I can’t help falling in love (with you)
Benny Neyman - Waarom fluister ik je naam nog?
Splitsing - Recht uit het hart
Stef Bos - Tussen de liefde en de leegte
Stef Bos - Ik heb je lief
Jazz Politie - Liefdesliedjes
Sting - Secret wedding
Sting - They dance alone
Willeke Alberti - Samen zijn
Robert Long - Kalverliefde
Nazareth - Love hurts
John Farnham - You're the voice
Jan Rot - de CD "Ja, ik wil"
Ravel - Bolero
Miss Saigon - Last night of the world
Lord of the Nile - When you believe
Sheryl Crow - The first cut is the deepest
Peter Maffay - Du
Marianne Rosenberg - Ich bin wie du
Anita Meijer - They don’t play our lovesong anymore
Gerhard Wendland - Tanze mit mir in den Morgen
Pat Benetar - Love is a battlefield
Roy Black - Ganz in weiss
Elton John - Can you feel the love tonight?

Geen opmerkingen: