zondag 9 november 2008

Fairtrade: wereldwinkel Kerkrade (2)




Een mooier voorbeeld is de Fair Trade-actie van Jos Brink op de promenade in Heerlen. Hij verkocht daar Max Havelaar-koffie aan toevallige voorbijgangers. Eerder die dag had hij in een kerk in Ubachsberg gepreekt tijdens een eucharistieviering, die gewijd was aan de Missie.
Ik geloof in positieve activiteit. Met respect voor mensen, voor tradities, voor culturele waarden. Dingen als onderdrukking, slavernij en machtsspelletjes? Die horen naar mijn mening niet thuis in een samenleving als de onze. Kortom: fair trade is actueler dan ooit!

Helaas weten slechts weinig stadsgenoten de Kerkraadse Wereldwinkel te vinden. Hij ligt een beetje verstopt in de Theaterpassage in het centrum. Bescheidenheid is een deugd, maar wat betreft deze mooie en veelzijdige winkel wil ik op dit gezegde gráág een uitzondering maken!!!
Ik hoop dat de Wereldwinkel Kerkrade (ondanks het "Centrumplan" van Gemeente Kerkrade, en de nog steeds stijgende huren) nog vele jaren mag blijven voortbestaan onder de vlag "eerlijke handel omdat het nog steeds hard nodig is".

Veel mensen zullen het (nog) niet weten, maar… je kunt bij de Wereldwinkel heel wat fijne, trendy, lekkere en mooie spullen kopen. Koffie, thee, honing, mosterd, chocolade, speculaas, kruidenzout, wierook, allerlei sieraden, vijzels, deco-artikelen, hippe hebbedingetjes, kleurige shawls, geurpakketten, geurlampjes, rietsuiker, bananenbier en zelfs wijn.
Mochten er bepaalde producten niet op voorraad zijn, dan kunnen ze uiteraard alsnog besteld worden.

Een leuke bijkomstigheid: sla de diverse woon-, styling-, en andere tijdschriften open, en je ziet het. Fair Trade is hipper dan ooit!

De openingstijden van Wereldwinkel Kerkrade:

ma: 13 - 17 uur

di t/m vrij: 10 - 18 uur

za: 10 - 17 uur



P.S.: Wanneer krijgt Paul Meijs (oprichter van de eerste wereldwinkel) eindelijk een postuum eerbetoon??? Er zijn mindere (Kerkraadse) goden geweest, die beduidend méér eerbetoon toegewuifd kregen…
Foto's: © Sally

5 opmerkingen:

verpleegstertje zei

ik zal zeker een keertje gaan kijken:) je maakt me wel nieuwsgierig

De forens zei

Ook de moeite waard is te kijken op de site van www.llink.nl

Waar ook andere goede doelen voor het voetlicht komen.

Zoals Gered Gereedschap.

De forens zei

http://nieuw.wereldwinkels.nl/
Vind je ook andere vestigingen van wereldwinkels in Nederland.

Tevens door de Telegraaf gekozen als beste winkelketen van Nederland.

Dan vind ik de Telegraaf toch de krant weer van Wakker Nederland!!!

Maud zei

Hi Maurice,

Goede reclame voor de Wereldwinkel! Dat kunnen ze wel gebruiken... Ik neem er altijd graag een kijkje, maar het is inderdaad jammer dat de winkel verstopt ligt in de nogal "braakliggende" passage...

Wat betreft het eten in het donker: het is een hele belevenis! In het begin ook wel eng, maar ik moet zeggen dat ik er snel aan wende...
Misschien smaakt het eten dan inderdaad nog wel wat beter, omdat je heel erg geprikkeld wordt door alle smaken. Je kunt het eten niet zien en dus krijgt de smaak meer aandacht. Ik vond dat de 2 uurtjes in het donker super snel waren om gevlogen!

Het is absoluut het proberen waard! Wij waren dit in Essen gaan doen. Check: http://www.finster-essen.de/

Groetjes, Maud

De forens zei

http://nieuw.wereldwinkels.nl/nl/menu/40_jaar_Wereldwinkels?PHPSESSID=386f8d7d7a23d8195bb0d18f0dc9494c

Hier is de officiele link na de site van de Wereldwinkel jubileum pagina