vrijdag 19 juni 2009

Het naakte bestaan (2)

Body’s & bolides

Er zijn mensen die zonder bravoure of lawaai de aandacht trekken van alle aanwezigen. Dit is een soort charisma, maar heeft voorál met non-verbale zaken te maken. Mensen zijn meer op non-verbaal gedrag gericht dan men wil toegeven. Rechtop lopen is ook zoiets. Natuurlijk is dit erg belangrijk voor je rug, maar ook belangrijk in de communicatie. Je mag gezien worden; je mag ruimte innemen.

Ruud Gullit stelt dat het als voetballer belangrijk is, hoe je het veld opstapt. Jezelf groter en imposanter maken. Ruimte innemen.
Testosteron is niet áltijd een negatief hormoon. Bij een sollicitatiegesprek wil jij die baan hebben. En dit moet je ook non-verbaal uitstralen.
Ik denk dat kinderen & jong-volwassenen zelfverzekerd maken, één van de taken van het onderwijs is. Hoe vaak zijn er super-intelligente mensen, die niet tot hun recht komen en zodoende ook zichzelf als "product" niet kunnen verkopen. Ook in de muziekwereld hebben niet alleen de bésten een hit, maar óók degenen die een goede uitstraling en dito management hebben. "De verbeelding aan de macht".

Zelfverzekerdheid heeft een negatieve bijsmaak als deze overgaat in arrogantie. Net zoals een combinatie van een auto-met-caravan die met 120 km/h langs luxe-auto’s scheurt en zelfs gevaarlijk heen-en-weer zwiept en andere auto’s snijdt (zoals laatst weer eens op de A2: een Belgische personenwagen-met-aanhangsel én een Duitser met soortgelijk sleurhut-geval (kenteken: AC-N 4214). Dit waren nu écht twee gevallen van "de goden verzoeken".

Dominante mensen zijn mensen die niet luisteren en enkel een podium zoeken voor hun eígen verhaal. Ook als de toehoorders al vier maal zijn afgehaakt. Deze mensen zijn vaak enthousiast over materiele zaken. Hun auto moet de aandacht trekken en vasthouden. Aandacht die ze het liefst zélf hadden gewild. Kings of the Road?

2 opmerkingen:

De forens zei

Dit bovenstaand verhaal is voorgedragen onder de boom van het Zuidelijk toneel. Alleen de publieke belangstelling viel een beetje tegen. Vrijdagavond 18:30.

Maar ook de verhalen van de andere werd enthousiast gebracht. Een verhaal over kunst.

En Ben een fantastisch verhaal van Godfried Bohmans.

Kabouters on my mind....
Pannekoeken bakken en het mysterie van de liefde



Het Zuidelijk Toneel

Boom
verhaleninstallatie op locatie

Ben is op zoek naar het ultieme verhaal. Het verhaal dat alle andere verhalen overbodig maakt. Eén verhaal dat iedereen aanspreekt, iedereen troost, iedereen raakt. Om te komen tot dit ultieme verhaal heeft hij het volgende bedacht. Samen met zijn Boom, een 8 meter hoge steigerinstallatie met daarin gouden bladeren, strijkt hij neer in steden over de hele wereld, waar hij de mensen oproept hun verhalen bij hem te komen vertellen. En dat niet alleen, hij vraagt ze ook waarom dat ene specifieke verhaal zo belangrijk voor hen is. Na 144 steden hoopt Ben genoeg verhalen te hebben verzameld om hieruit dat ene ultieme verhaal te kunnen destilleren. Namen van de verhalenvertellers en de titels van hun verhalen worden vereeuwigd op de metalen platen die de Boom, naarmate de reis vordert, bedekken. De reis gaat van start tijdens Theaterfestival HartsTocht, gaat zo langs Tilburg, Breda, Den Bosch, Roosendaal en Heerlen: de eerste vijf steden in deze langdurige performance.

Artistiek leider Matthijs Rümke nodigde de jonge theatermaker Lucas De Man (1982) en vormgever Pascal Leboucq (1981)) uit om theater te maken dat zich actief verhoudt tot de steden waar Theaterfestival HartsTocht plaatsvindt. Hun antwoordt is Boom, een verhaleninstallatie die gemaakt wordt mét en door de bewoners van deze steden.

“In onze samenleving is de openbare ruimte anoniem en commercieel geworden”, vindt Lucas De Man. “Met Boom wil ik de openbare ruimte opnieuw openbaar maken. Een plek creëren waar mensen elkaar daadwerkelijk kunnen ontmoeten. Ik leg mijn oor te luister in de zoektocht naar dat ene, grote verhaal, naar mogelijke antwoorden op grote vragen. Maar vooral ook in mijn zoektocht naar ontmoetingen.” Deze zoektocht kenmerkt De Man als theatermaker. Na zijn afstuderen richtte hij samen met andere afgestudeerden van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten Stichting Nieuwe Helden op. Deze stichting maakt theaterprojecten vanuit de behoefte om in het hier en nu direct contact aan te gaan de mensen om zich heen. Steeds opnieuw willen zij een plek creëren waar dit mogelijk is. De vorm waarin is verschillend per project: in het theater, op straat, in een groepsperformance, met een concert.

De forens zei

http://www.stichtingnieuwehelden.nl/boom/

Hier kun je de Boom volgen met haar reis door de wereld.