maandag 10 december 2007

Do it yourself

Punk is een levenswijze. Vooral het "Do it yourself - principe" en "Support your local acts."
Hieraan dacht ik, toen ik de folder las van Oxfam-Novib, waarin burgers opgeroepen werden om actiever de wereld in te stappen.

Acties ondersteunen van charitatieve organisaties hoeft geen geld te kosten. Amnesty International vindt een handtekening belangrijker dan een donatie.
Maak je werkgever "warm" voor eerlijke koffie in de kantine.
Maak gebruik van spaarlampen.
Sta iets korter onder de douche. Water is een ongekende luxe in de Derde Wereld.
Koop eerlijke producten. Een trouwring mag nooit gemaakt worden door uitbuiting in de (goud)mijnbouw. Kijk op: http://www.flamingoring.nl/
Maak zoveel mogelijk gebruik van het openbaar vervoer, en steun de reizigers-belangenvereniging (http://www.rover.nl). Met klachten en verhalen en eventueel een donatie.

Lobby en bespeel de lokale politiek voor schone energie en sociaal beleid. Partijloos maar actief. Bespeel de media. Want… wie de media aan zijn zijde heeft, heeft ook de aandacht van de gemeenteraad. Want veel raadswerk gebeurt helaas in de anonimiteit en dat vinden de heren en dames prima zo. Wij moeten ervoor zorgen, dat politieke beslissingen uit de anonimiteit én vrijblijvendheid gehaald worden. Steun "progressieve" politici binnen de linkse partijen.

Ik voel me nog steeds een soort "Punker uit de jaren ‘80". Terwijl ik toen nog te jong was om de intentie te snappen van die beweging. Ik ben bewust geworden van politiek en maatschappij door de vredesdemonstraties. Waar miljoenen mensen "Nee!" zeiden tegen de kernwapens.
Helaas beslisten Ruud Lubbers en zijn kabinet destijds anders. Maar gelukkig is de koude oorlog geschiedenis.


M.M.

Geen opmerkingen: