vrijdag 7 december 2007

Sint & Piet aan het Kolenfront...

De Sint was op zijn ronde
door het vlakke Nederland
toen keek hij plots op, verwonderd
wat was hier wel aan de hand?

Zijn de dijken doorgebroken?
boeien los, dit is genant!
Overal zie 'k water stijgen,
was dit eerst niet polderland?

En overal die zwarte wolk
doet mijzelf ook sterk verbazen
zwart gerand de ogen van 't volk
het lijken wel mijn pieterbazen!

Snel de schimmel laarzen en
een wulps mondkapje aangedaan
nu dat beest nog zwemmen leren
en ons schikken in een nieuw bestaan?

Wacht! Waar komt deze verand'ring
van klimaat zo vlug vandaan?
Dat daar aan die horizon, zie
ik daar 'n... KOLENCENTRALE STAAN???

Was dat niet iets uit MIJN jonge jaren?
Verzuipt men liever dan krimpen gaan?
moet ik mij NOG nader verklaren?
DAT SCHONE KOLEN NIET BESTAAN?

Sint en Piet gaan dat niet slikken,
rooft niet de aardse rijkdom leeg!
Zout is nog te veel eer voor zulke stouterikken
Hierbij dus een kooltje van eigen deeg...


Sint Nicolaas en zijn Pieterbazen

Geen opmerkingen: