dinsdag 1 januari 2008

Another Day in Paradise

Een toepasselijke song van Phil Collins voor het nieuwe jaar. Want niks verandert in het nieuwe jaar! Je kunt natuurlijk goede voornemens hebben. Maar…… standvastig zijn en deze goede voornemens “vasthouden” is een andere zaak. Verleiding ligt altijd op de loer. Ik weet niet of ík goede voornemens heb; ze zijn zo makkelijk opgeschreven en verteld, maar je eraan houden kan behoorlijk zwaar en/of moeilijk zijn.

Vaak zijn voornemens ook uitgesproken wensen. Zachte waarden, die zodoende ook niet te verifiëren of te corrigeren zijn door anderen.
Vooral omdat je ook rekening moet houden met de ander. We leven per slot van rekening niet op een onbewoond eiland. Mijn persoonlijke mening is, dat mijn vrijheid ophoudt, waar ik de vrijheid van een ander niet respecteer.

Het afgelopen jaar heb ik veel werk verricht (betaald en onbetaald). Succesvol en minder succesvol.
Sommige werkzaamheden maakten me blij; andere verdrietig. Ik wil en zal nooit blind een leider volgen. Ik kies voor de rede.
Vaak geeft het gevoel een duidelijke richting aan. Iets dat niet goed voelt en/of bepaalde signalen moet je altijd serieus nemen. Welke conclusie ik volgend jaar trek, is nog ongewis.

Wél heb ik wensen. Voor mijzelf én de wereld. Ik wens een wereld waar vrede en rede de boventoon voeren, waar iedereen zijn mening vrij kan uiten, waar respect is voor de ander. Waar mensen die het onderling hartgrondig oneens zijn, elkaar tóch de hand kunnen en willen schudden. Een voortzetting van onze Nederlandse traditie.
Ik wens dat natuur en milieu de aandacht krijgt die het verdient. Zowel in Nederland, als ver weg. Dat aids geschiedenis zal worden; dat het armoedevraagstuk wordt opgelost.
Dat er vrede komt in het Midden-Oosten. Dit zou een dialoog met de Taliban zeker waard zijn.
Want: wat is beter? Een onrechtvaardige vrede of een rechtvaardige oorlog? Afghanistan zal óók zelf moeten kiezen. Op de websites van Groen Links en SP vindt u de alternatieven voor een oorlog in Afghanistan.

Tevens hoop ik, dat er voldoende tijd is voor humor en plezier, want: we leven slechts één keer.
Dat de “ballonnetjes” van Toon Hermans in de lucht hangen. Dat Herman Brood te horen zal zijn vanuit de speakers van menig café. Dat Maxima vaker de fiets pakt (in plaats van de auto), zoals wijlen prinses Juliana. Dat menig Nederlander de sigaretten wegschopt, zoals ook Johan Cruijff dat deed. Dat we zo creatief zullen zijn als Vincent van Gogh (1000 tekeningen, 870 schilderijen, 150 aquarellen en 133 briefschetsen die hij de wereld achterliet). Dat we net zo menslievend als Majoor Bosshardt en zo erudiet als Dolf Jansen zullen zijn. Dat iedereen zich lekker voelt in zijn vel. En dat we óók begrip hebben voor mensen met verdriet en pijn.

Dit jaar hebben we helaas van grote artiesten afscheid moeten nemen. Robert Long, Jos Brink en Arne Jansen. Theater en muziek gaan door…… omdat wíj doorgaan…


EEN GELUKKIG NIEUWJAAR TOEGEWENST VANUIT KERKRADE


P.S.: Kijk eens op de website www.haanrade.nl voor mooie foto’s van het riviertje de Worm

Geen opmerkingen: